Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 3 november 2015 21:30

Skulle idag gå en långpromenad utefter stranden men vi kom inte så långt. Ett par bilar bort stod en svensk och vi började tala med dem. Blev kvar hela eftermiddagen där. Det var Bjarne och Gun Hansen från Karlskoga som hade bilen och gäster hos dom var Benny och Wivianne från Hampetorp, De bodde på ett hotell i närheten. Vi blev bjudna på något läskande för halsen och sedan kom gitarren fram. På kvällen gick vi tillsammans med Benny och Wivianne ut på krogen och åt. Mycket gott och trivsamt.

Wivianne och Benny

Bjarne och Gun

Eftermiddagsfika

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 2 november 2015 21:15

Vi åker från Sagres österut. Handlar på Lidl i Vila do Bispo. Sedan åker vi till en fricamp i Alvor men där var det på kletigt efter skyfallet så vi åkte vidare till Portimao. Här har vi varit tidigare och underlaget är asfalt.

Sagres

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 1 november 2015 21:15

Den här dagen regnade det hela dagen och det kom inte ner lite. Det kallas skyfall. Vi hade tvättdag och det var tur att de hade en torktumlare så tvätten blev torr.

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 31 oktober 2015 21:15

Vi lämnade Porto Covo, som vi trivdes mycket bra i, och åkte igenom ett fantastiskt grönt och fint landskap som bestod av odlingar av korkekar. Vi åkte ner mot Sagres till en camping där som vi har varit i tidigare. Vi var här för fyra år sedan tillsammans med Mats o Kerstin.

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 30 oktober 2015 20:15

I dag, torsdag, träffade vi Göran och Margareta som stod på en ställplats härstädes. På samma ställe stod även ett par tyskar, som ropade Bolnuevo till oss. Kände igen S-Å från spelningar i Bolnuevo. Vi träffade där också ett par engelsmän som vi träffat några dagar tidigare på en camping norröver. Alltså tre bekantingar på denna lilla plats ! På eftermiddagen blev det stranden, några timmar i solskenet. Kraftiga dyningar var det, så bad var inte aktuellt trots att det var ljummet i vattnet. På kvällen gick vi ut och åt "på stan" och träffade åter Göran och Margareta.

Fredagen bjöd inte på någon sol att tala om men vi stannade kvar ytterligare en natt.

Ett belgiskt husvagnsekipage, Fordson traktor med hembyggd husvagn. Bakpå stod det 30 km. Inte kul att hamna bakom en sådan på de postugisiska småvägarna !

"Vår" strand. Inte så mycket folk här, Berit sitter där ensam.

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 28 oktober 2015 20:15

Vi åker nu vidare från Guincha. Först åker vi till Cabo da Roca, Europas västligaste punkt. Verkligen sevärt !!

For sedan via Lissabon söderut till en liten by på västkusten, Porto Covo. Trivsamt ställe där vi stod på en parkering tillsammans med ett antal andra husbilar, alldeles vid stranden.

Här är Berit, just vid detta tillfälle, den absolut västligaste personen i Europa !

Och här är det Sven-Åke som står så långt västerut det är möjligt i Europa.

Det finns våghalsiga personer även här .....

Många kineser är det, även här .....

Många publicerar hundbilder, så även vi .....

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 27 oktober 2015 20:00

I dag blev det Lissabon. Vi tog bussen utanför campingen och åkte till Cascais för att där ta tåget in till Lissabon. Bussen ca en halvtimma och tåget ca trekvart. Gick runt på stan vilket bitvis var jobbigt, den är mycket kuperad. Vi åkte inte på någon sightseeing, dom var hutlöst dyra ! Vi käkade lunch och tänkte ta något enkelt, varsin toast med ham and cheese. När tallrikarna kom in var det två dubbla toastar samt ett gäng chips på varje tallrik. Mycket ! Och priset var bara 4,90/st. På eftermiddagen åkte vi tåg och buss hem igen och innan vi tog bussen så gick vi runt i Cascais och tittade. Vackert vid havet ! När vi kom hem så konstaterade vi båda två att vi tycker nog att små städer och byar är mycket trevligare än storstäder ! Nu har vi i alla fall varit i Lissabon.

Toast !!

Portugisiska Tuk-Tuk.

Cascais

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 26 oktober 2015 19:00

Lämnade Obidos i hyfsat väder. Stannade på vägen någon timma i Ericeira där det var mycket vackert. Vi gick på stan och fikade. Fortsatte sedan till en camping i Guincho, några mil från Lissabon. Härifrån tänker vi ta oss med kommunala färdmedel in till Lissabon i morgon.