Alla inlägg under november 2015

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 22 november 2015 21:30

Tvättar innan vi lämnar denna trevliga ställplats. Åker längs kusten några mil österut till Nerja. Mycket trånga gator och galna parkeringar innan vi kommer fram till parkeringsplatsen vi siktat på. Går ut och kollar Europabalkongen innan äter på stan och knallar hemåt.

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 21 november 2015 21:30

Efter att ha löst Melodikrysset åkte vi söderut mot Malaga. Det var tur att vi inte kom denna väg till Ronda (vi kom ju norrifrån, från Sevilla) för då hade vi nog inte kommit till Ronda ! Från 1.100 meters höjd ner till havet var det en brant resa med mängder av stup och mängder av galna motorcyklister som var ute och nöjeskörde på lördagen. Vi åkte till IKEA i Malaga där vi åt Codillo och köttbullar. Ärendet var att handla julmat och lussekatter att lägga i frysen så att vi är rustade inför kommande helger. En ny ställplats i El Rincon de la Victoria blev vårt nattläger. Fräscht och fint med trevlig personal.

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 20 november 2015 21:15

Vi åker söderut från Sevilla mot Ronda genom ett fantastiskt fint landskap. I Ronda stannade vi på en vanlig parkeringsplats och gick ut på stan. Väldigt turistiskt men väldigt fint. Det var mycket branta stup runt hela staden så S-Å fick gå i mitten på gatorna för att inte dras ned i djupet ..... På kvällen köpte vi pizza som vi avnjöt i husbilen till På Spåret och Skavlan.

Stadsbild från Sevilla

Kolla mitt i bilden! Där finns några kossor som går på den mycket branta bergssidan och betar. Ser ganska riskabelt ut. Hur tusan har dom kommit dit ? Och hur kommer dom därifrån ?

Ronda är tjurfäktningens huvudstad i Spanien och detta är den gamla arenan.

Den gamla bron som delar staden används fortfarande. Det är ca 100 meter djupt från körbanan på bron !!

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 19 november 2015 21:15

Vi lämnar Portugal för denna gången och åker över gränsen till Spanien. Hade tänkt oss till IKEA i Sevilla men där gick inte att parkera för husbilar. De vill tydligen inte ha husbilsburna kunder. Vi letade istället på en camping och hamnade i Dos Hermanas, en förstad till Sevilla.

På varje elstolpe strax innanför gränsen finns det ett eller flera storkbon. Här var det någon hemma. Mysigt !

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 18 november 2015 21:15

Vi åker till Praia da Alagoa vid Altura, en grusparkering för husbilar vid havet. Här stannar vi nästan en vecka och bara badar och solar och har det skönt.

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 12 november 2015 19:15

Vi lämnar nu Praia da Falesia och säger goodbye till Lena och Stefan från Hällekis.

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 11 november 2015 19:00

Sista dagen på den här ställplatsen. Först några timmar på stranden förstås. Härligt !!

På kvällen skulle vi gå ut och äta i närheten (Berit kunde inte gå så långt pga en stukad tå!!)

Vi kom kl 19 och skulle äta och då blev vi övertalade att vänta till kl 20 då det skulle bli stora festligheter.

Vi väntade och blev under tiden bjudna på Sangria om och om igen !

Det var mellan 150 och 200 personer på denna fest, Kastanjefest !  Menyn kostade 15 eur per person och då fick vi först Sangria med tapas och sedan en grönsakssoppa med kastanjer, en fiskgryta, fläskstek med potatis. Obegränsat med Sangria och Rödvin. Dessert och sedan rostade kastanjer och ett speciellt kastanjevin. Underhållning hela kvällen av dragspelare, totalt 6 st. Speciellt Portugisiskt !! Vid midnatt kom Portugals dragspelskung och framträdde, han var fantastisk !  Vi kom kl 19 för en lugn måltid denna sista kväll. Kom hem 01,30 !  Fantastiskt !!

Våra värdar

50 liter Sangria med Berit i bakgrunden !!

Av Berit och Sven-Åke Björndahl - 10 november 2015 19:00

Vilodag i dag. Från strand och sol. Huden måste få hämta sig !!

Vi tvättar och Berit får håret fixat hos en frissa på stan.